Jsou nákupní centra budoucností veřejného prostoru? Tato otázka se často klade v reakci na to, jak se „výlet do nákupního centra“ stává častějším a legitimním způsobem využití volného času. Nákupní centra v této funkci nahrazují vylidňující se centra měst. Tato kniha ukazuje, že na pozadí poměrně jednoznačného konfliktu veřejný prostor versus nákupní centra vystupuje daleko komplexnější a sociologicky hlubší problém regulace prostoru a produkce řádu v každodenním světě.
Autor v knize identifikuje dva základní způsoby regulace prostoru: regulaci vnitřní, tedy intersubjektivní a zpravidla nepsanou, a regulaci vnější, vykonávanou prostřednictvím formální sociální kontroly. Působení těchto dvou forem ukazuje na příkladech veřejného prostoru, který vzniká v centrech moderních měst, a nákupních center, která v posledních dvaceti letech radikálně proměnila způsob, jakým v našich městech trávíme čas.
Jak je vlastně veřejný prostor možný? Jak je možné, že se na ulicích měst setkávají navzájem neznámí lidé a rutinně si důvěřují?
Co a proč ohrožuje současný veřejný prostor? Proč mluvíme o úpadku veřejného prostoru?
Jakým způsobem nákupní centra vytvářejí „nový veřejný prostor“ a čím nás do něj lákají?
Jsou nákupní centra budoucností našich měst?