Procesní řízení disponuje komponenty, jejichž využití se měří již řádově na desetiletí, ale i tyto komponenty se časem vyvíjí a zdokonalují a rozšiřuje se také spektrum institucí, pro které jsou jeho principy aplikovatelné. Zdaleka se nejedná jen o segment výrobních firem či podniků služeb, ale i o státní správu či vzdělávací instituce. V dnešní době se mimo jiné i díky posunům vývoje v oblasti IS/ICT objevují nové požadavky a také nové možnosti procesního řízení, které mohou firmám přinést nemalé přínosy. I to byl významný podnět pro zpracování této kolektivní monografie.
Naším cílem je neuvádět jen jednotlivé postřehy, jak je tomu v řadě populárně-naučných, nebo i jednotlivých vědeckých článcích o procesním řízení, ale poskytnout čtenáři komplexní pohled na problematiku procesního řízení ze všech jeho aspektů. Aspekty procesního řízení přitom chápeme ve významu: pohledy a stanoviska na problematiku řízení podnikových procesů (Business Process Managementu), a to nejen za výše zmíněné bariéry implementace procesního řízení, ale i za další důležité oblasti: cílů a faktorů procesního řízení, komponent a principů procesního řízení, softwarové podpory procesního řízení či dosahovaných přínosů procesního řízení v podnicích.
Při řešení problematiky procesního řízení v této kolektivní monografii bylo využito jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu.