Kniha se věnuje kinematografii a filmové kultuře tří zemí, které tvořily z perspektivy východního bloku a především z perspektivy Sovětského svazu tzv. severní trojúhelník — šlo o státy vytvářející na severovýchodě Evropy nárazníkovou zónu mezi oběma mocenskými bloky studené války, což ovlivňovalo jak jejich vnitřní politiku, tak jejich pozici vůči Moskvě.
Zdůraznění tohoto „trojúhelníku“ je pro tuto knihu příznačné — jedním z ústředních témat je totiž vztah národní kinematografie k sovětskému vzoru, respektive studium transnacionální dimenze filmové kultury východního bloku. Komparativní perspektiva knihy se ovšem snaží současně překročit horizont konceptu sovětizace coby zjednodušujícího pohledu, který implikuje efektivní jednosměrný vliv.
První oddíl se věnuje filmovým koprodukcím jak mezi zvolenou trojicí států, tak rovněž mezi jednotlivými státy a Sovětským svazem. Druhá část se zaměřuje na srovnání kulturní politiky tří států a na to, jak ovlivňovala distribuční strategii. Třetí část se věnuje filmové kultuře, jak byla prováděna na lokální úrovni ve vybraných třech městech (Brno, Lipsko, Poznaň), tedy jak byly filmy v praxi uváděny, jakou roli sehrávali zaměstnanci kin a místní funkcionáři a jak byla kina i jednotlivé filmy publikem přijímány.