Vstupem České republiky do Evropské unie v roce 2004 se naše národní vzdělávací soustava stala nedílnou součástí evropského vzdělávacího a výzkumného prostoru, jehož základem je mobilita studentů i učitelů, prostupnost studia a postupná harmonizace organizace studia. Rozvoj mezinárodní spolupráce je podporován řadou významných mezinárodních dohod a deklarací (Boloňská deklarace, Lisabonská strategie), na které přímo navazují strategické dokumenty ČR v oblasti vzdělávání. V oblasti profesního vzdělávání vyžaduje reálná edukační současnost změny v obsahu, cílech a pojetí tak, aby vybavovalo absolventy studia kompetencemi skutečných osobností s vyhraněnými postoji. To ale není možné aktuálně naplnit bez vysokého odborného kreditu a neustálého pedagogického růstu učitelů všech stupňů škol. Další celoživotní vzdělávání realizované v součinnosti s externími zdroji nebo v rámci resortů se stává nezbytnou nutností.