Fenomén scénického čtení, jemuž je věnována monografie s výmluvným názvem V hlavní roli text, hraje v kontextu současné divadelní tvorby nemalou roli. Přesto však – anebo právě proto – vyvolává rozporuplné reakce; dalo by se dokonce říci, že je průsečíkem protikladů. Scénických čtení vzniká překvapivě mnoho, překvapivě málo se však o nich píše. Znamená to snad, že většinou neopakovaný a – dle mnoha tvůrců i diváků – i neopakovatelný večer nestojí za kritickou a teoretickou reflexi? Že nemá smysl se jím zaobírat, protože je ještě efemérnější než divadlo samo?
Autoři monografie se pokusili zmapovat fenomén scénických čtení v kontextu české divadelní tvorby posledního čtvrtstoletí, tedy po roce 1989, a tuto pomyslnou a samozřejmě neúplnou mapu doplnili o vhledy do jiných evropských divadelních kultur a o reflexe několika tvůrců, kteří se tomuto formátu pravidelně věnují.
Monografie vychází v rámci nově vznikající ediční řady Black_Box Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. V centru zájmu edice stojí především současný divadelní text a jeho různorodé formy; do širšího odborného záběru však patří i další aspekty současného divadla blízké autorům spolupracujícím s katedrou teorie a kritiky DAMU, která edici připravuje.