Kniha mapuje úroveň středoškolského právního vědomí a zejména pak způsoby, kterými je možné ho kultivovat. Nezůstává jen na poli teorie, ale popisuje i konkrétní efektivní výukové strategie, které se osvědčují v praxi.
Publikace je určena zejména všem středoškolským učitelům základů společenských věd a volitelných seminářů, kteří vyučují základy práva. Inspiraci mohou najít nejen v efektivních výukových strategiích, ale i nejrůznějších projektech zaměřených na kultivaci právního vědomí, v kritériích pro výběr dobré středoškolské učebnice práva a celé řadě konkrétních didaktických doporučení.
Autor odkazuje čtenáře i na připravené právní lekce, sborníky ukázkových aktivit a literaturu, ze které je možné čerpat další nápady pro učení. Vedle řady praktických informací nabízí publikace i teoretické vymezení a zakotvení samotného pojmu právního vědomí a porovnává jeho vyspělost u českých středoškolských studentů a jejich zahraničních vrstevníků.