Publikace se zabývá problematikou moderního vyučování v podmínkách českého školství a je zaměřena na aktivizační metody výuky. Není rozlišováno mezi pedagogem na druhém stupni základní školy a středoškolským vyučujícím, pro něž je kniha převážně určena. Autoři se zabývali jak samotným pojetím vyučovací hodiny, tak posláním pedagoga a výkonem jeho povolání. Klíčovou část publikace tvoří rozdělení, popis a využití jednotlivých aktivizačních metod. Jsou zde uvedeny příklady jejich konkrétní aplikace v různých vyučovacích předmětech, a to jak na základní, tak střední škole. Pedagog by měl vědět, co chce předat (jaké informace) a jakým způsobem (zvolit vhodnou formu zprostředkování informací). První část je ponechána na čtenáři, který by měl být sám „odborně zdatný“ a schopný najít, uspořádat a zpracovat téma pro své studenty. Autoři publikace se věnují formě, tedy metodám vyučování. Ve své podstatě se vždy jedná o řešení základní myšlenky – předání informací takovým způsobem, aby jim posluchači porozuměli. A právě v tom tkví „kouzlo“ a kreativní přístup pedagoga. Moderní vyučující chápe, že cílem není vytvoření chodící encyklopedie, ale spíše samostatně uvažujícího člověka, který dokáže komunikovat, hledat informace, zpracovávat je a vyhodnocovat a na jejich základě si vytvořit vlastní názor.