Každý náš vědomý čin má stránku etickou, estetickou, právní, politickou, technickou, zdravotní, ekonomickou atd. U jednotlivých činů převládá někdy tak, jindy jiná stránka nebo stránky. Je proto třeba pozorovat a hodnotit věc ze všech hledisek, než se rozhodneme k určitému postupu. Prioritou poblikace je propojení všech těchto složek do jednoho celku, aniž by se stíraly autonomie jednotlivých společensko-vědních oborů. Student by tak měl získat globální pohled a zároveň si ponechat vědomí a znalost nezcizitelnosti základů konkrétního společenskovědného oboru.
Učebnice má takovou podobu, aby se s ní dalo pracovat ve vyučovacích hodinách, tedy příklady u reálného života, otázky a úkoly, které by vedly studenty k získání příslušných poznatků a zároveň sloužily jako text soustřeďující fakta a sloužící v okamžiku, kdy student nebo učitel potřebujeinformace encyklopedického charakteru.