Studijní text „Dějiny vzdělávání od antiky po Komenského“ analyzuje vývoj pedagogické teorie a praxe. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání v antických starověkých státech, charakterizuje proměnu středověkého způsobu myšlení, které ovlivnilo celkovou koncepci evropské vzdělanosti na dlouhá staletí. V souvislosti s vývojem společnosti publikace popisuje návrat renesance a humanismu k původním antickým ideálům. Současně se také věnuje období reformace a protireformace. Závěrečná část přináší rozbor pedagogického odkazu muže, jehož dílo stojí na přelomu epoch středověku a novověku, významného reformátora Jana Amose Komenského.
Jednotlivé kapitoly hodnotí přínos významných osobností, které se zasloužily o rozvoj výchovy, školy a pedagogiky a zanechaly na tomto poli dědictví, jež by nemělo být zapomenuto. Součástí textu jsou přílohy obsahující časovou přímku a srovnávací tabulky českých a světových dějin v souvislosti s vývojem pedagogické teorie. Každé sledované období je navíc přehledně zpracováno ve formě mentální mapy.
Publikace je určena nejen studentům pedagogických a dalších společenskovědních oborů, ale i širší veřejnosti, neboť poukazuje na vývoj vzdělanosti, která dala základ celé evropské společnosti.