Metodická příručka obsahuje pokyny k vedení výuky Výtvarné výchovy pro 4. a 5. ročník ZŠ. Nabízí pokyny jak pracovat, což pomáhá v hodině nejen méně zkušeným vyučujícím. Zároveň může vyučující vybírat z mnoha námětů k činnostem. Pokyny v metodické příručce odkazují na příslušné úlohy v pracovní učebnici. S oběma publikacemi je možné kreativně pracovat.
Metodický materiál je rozdělen podle učebnic v obou ročnících do kapitol: vodové barvy, tuš; koláž, tuš, pastelky, fixy; pastel; temperové barvy; tužka, pastelky; pastel, rudka, uhel.
Každé téma je na začátku kapitoly vysvětleno a jsou přidány odkazy na propojení s dalšími předměty, zejména s českým jazykem, vlastivědou, přírodovědou, matematikou, informatikou i hudební výchovou.
Součástí kapitol jsou další náměty pro pedagogy do hodin výtvarné výchovy.
Proč začít s naší výtvarnou výchovou:
Důraz na individualitu a nejen výtvarný projev žáků
Rozvoj smyslové citlivosti, uplatňování subjektivity a ověřování komunikačních účinků
Kapitoly obsahují vždy několik možností jak témata procvičit
Spousta námětů, doporučení, postupů a technik
Učivo doprovází fotografie, ilustrace a zábavné hříčky
Jednotlivé úkoly jsou určeny pro individuální i pro skupinovou práci žáků. Rozvíjí učení vzájemnou spoluprací a přináší žákům viditelný výsledek dané práce.
Podporují také rozvoj kreativity, nápadů, originality a schopnost dotahovat nápady do reality. Žáci při tvorbě kreseb a maleb pracují s různými materiály a používají rozličné techniky.
Během společné práce se žáci vzájemně poznávají ve skupině, podporují se tak dobré vztahy, empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora a pomoc.