Po tisíce let se opakuje stejný, a přesto pokaždé jiný příběh: starší, snad vzdělanější a možná i moudřejší, edukuje - vychovává a vyučuje - mladší. Publikace se cíleně soustřeďuje na poslední období, kolem a po přelomu tisíciletí, kdy edukace opouští prostory učebny umožňující pouze tradiční frontální vyučování s jasnými úlohami a hierarchií, prochází skupinově i jinak uspořádanými pracovnami, které uspokojují přirozenou vrozenou touhu dětí objevovat, tvořit a kooperovat, aby hledala místo edukace v kyberkulturním prostředí budoucnosti. Kniha mapuje hledání nejlepší školy přístupné a přiměřené dětem; přehledné, ale i inovativní, nezkostnatělé a předvídavě umožňující učitelům vytvořit prostředí, v němž jsou děti nejúspěšnější i nejšťastnější. Autor na příkladech ukazuje jak snahu o otevření školy u nás v průběhu 20. století, tak mezinárodní přehled nejinspirativnějších realizací školních budov z celého světa. Školní budova musí umožnit učiteli najít místo pro individuální modalitu edukace se svobodou vlastního uspořádání nábytku, snad i prostoru, umožňující realizovat jeho nejlepší cestu k dětem jako konkrétní naplnění celého příběhu. A jeho žákům pomoci najít školu jako místo pro bezpečné hledání, objevování a prozkoumávání světa i mezilidských vztahů.