Učební text je určen studentům učitelství pro první stupeň základní školy hudebního i nehudebního zaměření. Využitelný je i v bakalářském a navazujícím magisterském studiu hudební výchovy. Jeho hlavním cílem je poskytnout studentovi poznání i praktické rady v oblasti řízeného rozvoje hudebně tvořivých projevů žáků. Na základě poznatků z obecné psychologie kreativity i podnětů z bohatého historického vývoje problému je vymezen pojem dětská hudební tvořivost a charakterizovány její rysy v nejdůležitější fázi hudební ontogeneze žáků - v mladším školním věku. Pozornost je věnována též integračnímu charakteru tvořivého principu. Těžištěm práce je rozsáhlá kapitola obsahující metodické podněty k řízenému rozvoji tvořivosti žáků. Zdůrazněn je její etapový charakter a možnosti různých přístupů k soustavnému rozvoji (kritérium řízenosti, originality a samostatnosti). Toto poznání variability tvořivých situací, které může učitel v dané fázi vývoje hudebnosti dítěti nabídnout, ústí do shrnutí významu tvořivosti pro rozvoj žákovy osobnosti. Závěrem je studentům nabídnuto dvacet praktických rad, jak k dětské tvořivosti taktně a citlivě přistupovat.