Publikace Krize jako příležitost (a nejen ve školství) je optimistickým čtením o negativních situacích. Autorky využívají svých zkušeností vedoucích pracovnic ve školství posílených svou lektorskou činností i akademickou činností na Pedagogické fakultě UK a předkládají čtenářům strukturovanou publikaci rozdělenou do tří částí: Před (co můžeme udělat pro předcházení krizi), Při (Jak vzniklou krizi řešit) a Po (Jak se z krize poučit). Shrnutím všeho je pak příběh ředitelky, která sama krizí prošla (podobnost s reálnými postavami je čistě náhodná). Bonusem publikace jsou podcasty, ve kterých samy autorky komentují text. Kniha je určena pracovníkům škol a školských zařízení, kteří chtějí krizi využít k posunu své organizace. Zajímavá je určitě i pro zřizovatele a pracovníky České školní inspekce. A přečíst si ji mohou všichni, kteří si chtějí udělat představu o situaci v českém školství a o nasazení nejen pedagogických pracovníků.
Úryvky z recenzí:
Číst si zálibně knížku o krizích zavání trochu masochismem nebo sklony k destrukci, ale v případě publikace Ireny Trojanové a Zuzany Svobodové je to přece jen úplně jinak. Jde totiž vlastně o čtení uklidňující a optimistické, kdy čtenář může být sice chvílemi zaveden do těžších úvah a labyrintu pomyslných vykřičníků, nakonec se však, po prostudování všech kapitol, cítí posílen a zocelen, ba přímo osvěžen poznáním, jak lze na krize a jejich zvládání systematicky a systémově nahlížet.
Jindřich Kitzberger
Pokud čtenář přijme nabídku a vstoupí do světa krize bez bázně, naučí se, jak poznat její náznaky, průběh, ale i konec a odeznívání. Vše je vždy přehledně popsáno, logicky vyargumentováno a navíc podloženo citacemi ze soudobé odborné literatury, jejíž perfektní znalost autorky nejednou prokázaly a v textu aplikovaly. Aktuálnost knihy navíc doplňují velmi vhodné ilustrativní příklady z praxe.
Jitka Kendíková
Předložená publikace má potenciál významně přispět k poznání variabilních a složitých pedagogicko-didaktických, psychosociálních a profesních situací v kontextu školního vzdělávání. Autorkami zpracované téma představuje hodnotný příspěvek v oblasti teorie školy a školského managementu. Publikace je metodicky vyspělá a terminologicky jasná. Získané poznatky a precizní formulace, zejména konceptualizace problematiky krize ve školním prostředí, jistě přispějí k rozvoji pedagogické vědy.
Jaroslav Veteška