Program výuky etické výchovy se věnuje problematice mezilidských vztahů a komunikaci v kolektivu, schopnostem pozitivně hodnotit sebe sama i ostatní lidi. Zabývá se tvořivostí, empatií, asertivitou v jednání, vlivy reálných i zobrazených vzorů a elementární i komplexní prosociálností. Cílem etické výchovy je formovat zejména prosociální chování žáků, tedy jejich schopnost konat dobro pro druhé, aniž by za to očekávali protislužbu. Rozvoj sociálních dovedností a etiky je důležitý při vytváření společenství ve třídě i při adaptaci na prostředí školy. Osvojení správných zásad vede k získávání žádoucích návyků a vzorců chování, které jsou posléze uplatňovány v navazujícím pracovním a rodinném životě.
Pojetí učebnice:
Učivo je doplněno množstvím aktivit, cvičení a úkolů, na kterých pracuje žák buď samostatně, nebo pod vedením vyučujícícho ve dvojicích či skupinách. Učebnice je velmi prakticky pojata – umožňuje přímý zápis do připravených polí (např. při doplňování cvičení a úkolů), disponuje množstvím doplňující infografiky, souvislostmi z oblasti společenské výchovy, interaktivními odkazy na zdroje výkladu a multimediální soubory (v podobě QR kódů). Splňuje tak i požadavek začlenění prvků práce s informačními technologiemi do výuky daného předmětu (digitální kompetence žáka).
První díl učebnice pokrývá tyto tematické celky a lekce:
1. Mezilidské vztahy a komunikace: Poznáváme se / Pravidla naší třídy / Recept na dobrého spolužáka / Jak komunikujeme / Pojďme se učit naslouchat / Aby komunikace nebolela / Asertivita – už jsi o ní slyšel(a)?
2. Spolupráce: Co je spolupráce? / Naše vaše slova / Jak zvládnout konflikt / Změna nás nezaskočí / Naslouchat, nevytvářet si domněnky
3. Důvěra: Můžeš mi věřit / Teplá sprcha / Táhneme za jeden prtovaz / Všichni nemusíme být stejní / Jak najít důvěru v rozdělené společnosti?
4. Vzájemná pomoc: Pomoc / Když pomáháme / Vzájemná pomoc mění naši třídu / Pomoc a spolupráce / Darování
5. Jak se učit: Učení - to zvládnu!