Současná medicína jde kupředu mílovými kroky. Nejnovější vědecké objevy, moderní účinné léky, dokonalejší přístroje, virtuální svět internetu. Základ však zůstává stabilní. Je jím nenahraditelná osobní interakce mezi pacienty a zdravotníky, která představuje daleko komplexnější proces než jen pouhé předávání informací.Ať lékař, sestra nebo například nutriční terapeut, jak zvládáme my zdravotníci komunikovat s našimi pacienty z pozice edukátorů? Nakolik se nám daří být v této roli efektivní? Odborná publikace s názvem Skupinová edukace diabetiků. Jak na to… hledá i dává odpovědi právě na takové otázky. Provází čtenáře spektrem edukačního procesu od obecných základů po zcela konkrétní doporučení do praxe. Kapitoly o komunikaci, edukaci a psychologii, doprovázené i bohatou obrazovou dokumentací, jsou využitelné pro edukátory napříč (nejen) medicínskými odbornostmi. Detailní informace jsou pak cíleny přímo na edukační dovednosti v diabetologii. Tam, stejně jako u dalších chronických onemocnění, tvoří edukace jeden ze základních pilířů léčby.Specifikem publikace je pak zaměření na skupinovou edukaci, tedy takovou formu, kdy edukátor vystupuje jako průvodce, koordinátor skupinové diskuse, zatímco samotní účastníci přijímají roli aktivní a učí se sdílením vzájemných zkušeností. Zájemci včetně začátečníků naleznou v knize i konkrétní doporučení, jak skupinovou edukaci v ambulanci zrealizovat. V závěrečných kapitolách popisují diabetologické ambulance napříč ČR čtivě vlastní zkušenosti s účastí na projektu Skupinové edukace pod záštitou České diabetologické společnosti ČLS JEP. Zmíněný projekt prokázal, že strukturovaná skupinová edukace má významný potenciál zlepšit zdravotní i psychický stav diabetiků.Celek je více než prostý součet jeho částí. Stejně tak tato publikace představuje více než pouhý součet jednotlivých kapitol. I edukátoři se mají edukovat, a právě v tom má být tato kniha nápomocná.