Učebnice umožňuje vyučujícím systematicky rozvíjet schopnost žáků porozumět různým typům textů, záznamů i obrazových materiálů.
Každá dvoustrana odpovídá přibližně dvěma školním hodinám. Učebnice má atraktivní grafickou podobu. Její součástí jsou četná barevná i černobílá vyobrazení a časové osy, umístěné na lišty dvojstránek s mapami a speciálními obrazovými přílohami. Cílem časových os není vnutit žákovi množství dat, nýbrž posloužit coby orientační pomůcka. Autoři kladou důraz na poznání podstatných historických souvislostí, proto časové údaje používají v textu lekcí především v nutných případech (zvláště při výkladu dějin 20. století).
Součástí učebnice je větší množství otázek a úkolů k zamyšlení, které žáka nutí přemýšlet o získaných poznatcích, nazírat je z různých úhlů pohledu a zaujímat vlastní stanoviska, případně hledat informace také v dalších informačních zdrojích. Z tohoto důvodu autoři učebnici nazývají přízviskem „činnostní“. Součástí každé učebnice je též systematizační lekce za každým větším tematickým celkem a několik desítek historických map, které se úzce dotýkají probírané látky.
Správná řešení všech úloh jsou obsažena v příručce učitele.
Učebnice pro 9. ročník/kvartu obsahuje tyto tematické celky:
•Svět a ČSR po 1. světové válce
•Evropa a svět ve 30. letech
•Kultura mezi válkami
•Svět ve válce 1939–1945
•ČSR v období 2. světové války
•Svět a ČSR po válce
•Studená válka
•ČSSR
•Československo a ČR po Studené válce
•Česká republika na prahu 21. století
•Shrnutí učiva
•Slovníček pojmů
•Rejstříky