Odborná monografie se věnuje mimořádně poutavému fenoménu přípravné fáze malířského díla, tzv. podkresbě, viditelné zpravidla pouze speciálním přístrojovým vybavením. Podkresba je pro studium středověkého malířství velmi cenná, díky ní můžeme studovat míru změn oproti finální malbě či blíže poznat autorský rukopis jednotlivých členů dílenského kolektivu. Publikace shrnuje výsledky projektu, během kterého byl plošně zkoumán fond deskové malby bohemikální provenience ze sbírek Národní galerie Praha a její dlouhodobé expozice. V úvodních studiích je představeno téma podkresby z pohledu uměleckohistorického, restaurátorského a chemickotechnologického, na studie navazuje katalog, čítající výběr téměř pěti desítek děl, u nichž je publikována rovněž bohatá fotodokumentace provedeného průzkumu. Takto rozsáhlý průzkum podkresby sbírkového fondu je v České republice představen vůbec poprvé.