Zákon o účetnictví v § 29 odst. 1 ukládá účetním jednotkám povinnost zjistit inventarizací skutečný stav veškerého majetku a závazků, a to k okamžiku, ke kterému sestavují řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku. Vzhledem k tomu, že pro většinu účetních jednotek je účetním obdobím kalendářní rok, sestavují účetní závěrku a zjišťují skutečný stav majetku a závazků za rok 2018 k 31. 12. 2018. Účetní jednotky zjišťují při inventarizaci skutečné stavy majetku a závazků a zaznamenávají je v inventurních soupisech.
Tyto stavy zjišťují:
a) fyzickou inventurou u majetku, u kterého lze vizuálně zjistit jeho existenci, nebo
b) dokladovou inventurou u závazků a majetku, u kterého nelze vizuálně zjistit jeho existenci, a to včetně jiných aktiv, jiných pasiv a skutečnosti účtovaných v knize podrozvahových účtů.
Účetní jednotky při inventarizaci postupují tak, že provádějí jednu nebo více inventur a zjišťují, zda skutečný stav odpovídá stavu v účetnictví.
Podle § 47 zákona o DPH jsou uplatňovány v České republice tři sazby daně. Vedle základní sazby daně ve výši 21 %, jsou využívány dvě snížené sazby daně, a to první snížená sazba daně ve výši 15 % a druhá snížená sazba daně ve výši 10 %. Ve vládním návrhu novely zákona o DPH, který je součástí novely zákona o evidence tržeb a který projednává Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR jako tisk č. 205, není navrhována změna počtu ani výše sazeb daně, ale je navrhován přesun některých služeb ze základní či první snížené sazby daně do druhé snížené sazby a pitné vody z první snížení sazby daně do druhé snížené sazby daně. Uvedená novela by měla nabýt účinnosti prvním dnem prvního kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. V článku jsou shrnuta aktuálně platná základní pravidla pro uplatňování sazeb DPH v roce 2018 a návazně jsou podrobněji vymezeny aktuálně platné sazby daně u zboží a služeb, včetně sazeb daně pro stavební a montážní práce a dodání staveb a upozorněno na navrhované změny sazeb daně v návaznosti na novelizaci zákona o evidenci tržeb.
Zdaňovací období pro účely DPH a pravidla pro jeho změnu vyplývají z příslušných ustanovení zákona o DPH. Při správě daně z přidané hodnoty a při řízení o věcech upravených zákonem o DPH se sice postupuje obecně podle daňového řádu, ale platí přitom zásada, že speciální úprava podle hmotně-právního předpisu, tj. v případě vymezení zdaňovacích období pro účely DPH úprava v zákoně o DPH, má přednost před obecnou úpravou v procesní normě, tedy v daňovém řádu. Změna zdaňovacího období podle zákona o DPH přichází v úvahu obecně, až na stanovené výjimky, vždy od začátku kalendářního roku a po skončení předchozího roku je třeba tuto změnu stanoveným způsobem oznámit správci daně. V souvislosti se zavedením povinnosti podávat kontrolní hlášení se sice pravidla pro stanovení zdaňovacích období nezměnila, ale zákonná úprava pro podávání kontrolních hlášení prakticky nerespektuje zásadu, podle níž by měli plátci podávat daňové přiznání a kontrolní hlášení vždy za zdaňovací období. Prakticky to tedy znamená, že kontrolní hlášení musí podávat někteří plátci, kteří jsou právnickou osobou za jiné období, než za které podávají daňové přiznání. V článku jsou nejprve vysvětlena základní pravidla pro stanovení zdaňovacího období pro účely DPH a pro jeho změnu po skončení kalendářního roku. V závěru článku jsou stručně shrnuty návaznosti vymezení zdaňovacího období na podávání daňového přiznání a kontrolního hlášení.