Odborná kniha se tematicky věnuje souhrnně aktuálnímu stavu rané péče v České republice v referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb. Hlavní motivací a podnětem pro zpracování odborné knihy byl současný stav, kdy moderní speciální pedagogika rozšířila v rámci změn svého paradigmatu působení vzhledem k cílovým skupinám - tedy rozšířila jej o problematiku rodiny s dítětem raného věku s limitovaným psychosomatickým vývojem. Vzhledem k tomu, že se autorka zaměřuje v rámci své vědecké práce na spolupráci se slovenskými, polskými, ruskými a arménskými specialisty na dané téma, je zpracování odborné knihy více směrováno na komparaci se systémy těchto zemí včetně použitých teoretických zdrojů. V textu jsou také publikována data z realizovaných kvalitativních i kvantitativních výzkumných šetření a výstupy, dilemata a doporučení pro praxi. Cílem odborné knihy je nejen odůvodnit aktuálnost a opodstatněnost rané péče v rozsáhlém referenčním poli speciální pedagogiky a sociálních služeb, ale také její praktický dopad v rámci společenskopolitické, sociální a edukační reality.