Publikace Český jazyk z ediční řady Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ přináší náměty pro výuku českého jazyka pro žáky se zdravotním postižením a zdravotním a sociálním znevýhodněním. Využijí ji zejména pedagogové na druhém stupni, nicméně inspiraci pro práci v oblasti inkluzivního vzdělávání v ní najdou i asistenti pedagogů a další pedagogičtí pracovníci.
Publikace obsahuje kopírovatelné pracovní listy s metodickými pokyny, zařazením do RVP, časovou dotací, výčtem klíčových kompetencí apod. Pracovní listy plně respektují Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (Praha 2016) včetně přesné formulace jednotlivých klíčových kompetencí, které je třeba ve výuce rozvíjet.
Příručka Český jazyk z edice Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ, si klade za cíl ukázat vyučujícím českého jazyka možnosti, jak pracovat s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách. Přináší jak teorii, tak praktické ukázky pracovních listů, které by měly být zdrojem inspirace pro učitele, asistenty pedagoga, ale i rodiče.
Publikace je kromě teoretického úvodu koncipována jako soubor vzorů pracovních listů s metodickým doplněním. Ty se zaměřují na učivo 2. stupně základní školy, které mnoha jedincům z uvedené cílové skupiny činí obtíže. I když jsou pracovní listy prioritně určeny pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, lze je využít i při práci s celou třídou. Pracovní listy mají sloužit především jako zdroj inspirace.