Monografie Dohled a okraj: rozhodovací procesy je třetí ucelenou zprávou z terénního výzkumu, který Pražská skupina školní etnografie provádí od roku 2008. Navazuje na publikace Funkce kulturních modelů ve vzdělávání a Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Hlavním záměrem třetího textu je představit způsoby rozhodování v situaci sociální pomoci z perspektivy příjemců pomoci (klientů) a z perspektivy poskytovatelů pomoci (terénních pracovníků a úředníků). Zatímco klienti jsou situováni v sociální realitě vyloučení, poskytovatelé pomoci do ní vstupují ze světa majority. V případě terénních pracovníků se jedná o psychosociální pomoc, podporu a edukaci, úředníci z úřadu práce poskytují materiální zabezpečení, úředníci z odboru sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) střeží hranici práva a bezpečí v zájmu dítě. Ohledně rozhodovacích procesů zde nejde o sledování mentálních kroků a rozhodování ve smyslu algoritmů, ale o to, jakým způsobem informátoři interpretují situaci pomáhání a jak sami sebe situují a vnímají jako hybatele událostí.