Publikace poskytuje informace o tom, jak jsou utvářeny vzdělávací systémy v zahraničí. Celkově je popsáno 30 systémů v Evropě a dále v Japonsku, Kanadě a USA. Přehledně, systematicky, srozumitelně.
Je tak vytvořen podklad k srovnávání a hodnocení českého vzdělávacího systému se zahraničními. Autor ukazuje, že toto hodnocení není nikterak jednoduché, neboť v jednotlivých státech fungují dosti odlišné vzdělávací systémy. Proto také nelze stanovit jednoznačně, které země mají nejlepší vzdělávání. Přesto ale podle některých komparativních ukazatelů patří Česká republika ke skupině zemí s úspěšným vzdělávacím systémem.
Kniha je určena jak odborníkům a studentům v pedagogice, školství a sociálních vědách, tak širší veřejnosti zajímající se o problémy vzdělávání.
Publikace je velmi užitečný a ? troufám si říci ? v rámci české pedagogické literatury jedinečný příspěvek k informaci o současných typech vzdělávacích systémů v Evropě a v nejdůležitějších mimoevropských zemích, o současných trendech a jejich slabých a silných stránkách. Je to kniha, která bezpochybně plní mezeru v dnešní pedagogické literatuře. Čerpá i z relevantních mezinárodních statistických a jiných vědeckých pramenů a v neposlední řadě navazuje na bohatou zkušenost autora badatele