Předkládaná kniha představuje třetí výstup výzkumného projektu,
který – vycházeje z umění a kultury především českých zemí, ovšem na
pozadí důsledně reflektovaných souvislostí zejména evropského umění
a kultury 19. a 20. století – zkoumá rozmanité projevy „totálních“ forem
a rámců, které provázejí éru modernity v její „dlouhé“ perspektivě, tedy
napříč 19. a 20. stoletím. Jádro výzkumného, interdisciplinárně
založeného týmu tvoří zejména historici a teoretici slovesného,
filmového, hudebního a divadelního umění z různorodých ústavů
a kateder Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Jako organizující kritéria
této monografické řady slouží iniciační tematická těžiště – po prvním
svazku s tématem Národ (2013) následovalo téma Válka (2014).
Těžištěm současného svazku je téma Revoluce (2015), poté bude
autorský tým konfrontován s tématem Každodennost (2016). Všechna
tato témata představují formativní rámce. Národ byl v prvním ze svazků
řady chápán jako do značné míry normativní společenství, jehož
příslušníky spojuje celá řada fenoménů jako jazyk, kultura, dějiny,
výchova. Válka, stěžejní téma druhého svazku, byla vnímána jako
extrémní situace, v níž státy upravují pravidla dosavadního řádu, omezují
občany a silně jim zasahují do života, ovlivňují jej. Zvláště velké válečné
konflikty ve 20. století měly charakter totální války s potenciálem završit
epochu a připravit půdu pro nástup epochy nové. Revoluce – téma
přítomného svazku – je chápána jako dějinný zlom ve vývoji společnosti;
přichází s otázkou konfliktu starého a nového a má stejně jako válka
rozměr situační. V centru našeho zkoumání každodennosti se ocitnou
zejména sociokulturní aspekty, důsledně propojené analýzami
konkrétních uměleckých či uměleckohistorických vztahů. Témata
každodennosti, všednosti, nabyla ve světle současných debat
o konfliktech (náboženské, válečné, politické, privátní povahy) nové
aktuálnosti. Společným jmenovatelem příspěvků proto budou právě
reflexe paradoxu vyplývajícího ze střetu mezi různorodými umělecky
zpracovanými projevy každodennosti v jejich střetu s totalitními